– Néhány éve még nekem mutatta büszkén
az édesapám azokat az utakat, amelyek
kivitelezésében közreműködött, most én
mutatom a lányomnak ugyancsak büszkén
azokat a járdákat, parkolókat, csomóponto-
kat, amelyekben az én munkám is benne van
– mondja Bakró-Nagy Tamás közlekedési
építőmérnök.
A székesfehérvári Városgondnokság Kft. fiatal szak-
embere méltán büszke a munkájára, hiszen kollégá-
ival – s más szakmák képviselőivel is együttműköd-
ve – részese a városszerkezet ki- és átalakításának,
formálásának. A „fejlesztési vezérelveket”, a prio-
ritásokat az önkormányzat határozza meg, majd a
kft. mérnöke a szaktervezők által elkészített tervek
megvalósítása során műszaki ellenőrzést végez.
A megyeszékhelyen jelenleg a közlekedési hálózat és
a parkolók kialakítása, a parkolási gondok kezelése
az elsődleges. De ugyanolyan fontos a kerékpáros
infrastruktúra és a közösségi közlekedés fejlesztése
is. Mindegyik jelentős, komoly tervezői, kivitelezői
feladat, hiszen a sikeres megoldással enyhülhet a
tumultus a város útjain, mérséklődhetnek a parkolási
problémák. Az utóbbiak megoldásán szinte folyama-
tosan dolgoznak a szakemberek. Ezekben a hetekben
a Viziváros parkolási gondjainak enyhítésére – a ko-
rábban elkészült tervek alapján – alakítanak ki Tamás
és munkatársai 60 új parkolót, s jövő évi megvalósí-
tásra további kilencven gépkocsi beálló helyet tervez-
nek a városrészben.
Tamás amerre csak jár Fehérváron, mindenütt találko-
zik egykori tervezési munkája eredményével, hiszen
része volt az autóbusz pályaudvar felújításának közle-
kedési tervezésében, a Decathlon sportáruház parko-
lóinak és környezetének megálmodásában, a Fiskális
úti gyalogátkelőhely, a Jancsár és a Sziget utcai, va-
lamint a Tóvárosi parkolók rendezésében, a Holland
fasori kerékpárút megtervezésében, s részt vett a
Csíkvári-Széchenyi úti csomópont átformálásában is.
A korántsem teljes felsorolásból is kiderül, hogy igen-
csak változatos munka a közlekedésépítő mérnöké.
– Korábban tervezőként dolgoztam, most a műszaki
ellenőrzés a feladatom. Mindkét munkát kedvelem,
mert igazi sikerélményt ad, ha az, amit kigondoltam,
majd papírra vetettem, megvalósul. Egy-egy tervdo-
kumentáció elkészítése már egyetemista koromban
is élmény volt a számomra, s a látványos rajzokkal
a hallgató társaimtól is sok elismerést besöpörtem.
Persze, a „rajzolást” sok számítás, előkészítés előzte
meg. A mi mérnök generációnk – a 2000-es években
végzettek – már nem rajzasztalon dolgoznak. A papír
és a vonalzó szerepét az állandó innováció eredmé-
nyeként átvették a folyamatosan fejlődő szakmai
számítógépes programok. A megújulás azonban
nemcsak a tervezésben jelenik meg, hanem a köz-
lekedési forgalomirányítási rendszerekben, a zöld
hullámok kialakításában, az utak, járdák, parkolók
kivitelezésében is. Ez pedig azt jelenti, hogy a dip-
loma megszerzése után a mérnök nem dőlhet hátra.
Aki komolyan veszi a hivatását, s jó szakember akar
lenni, maradni, annak folyamatosan figyelnie kell az
újdonságokat, az új eljárásokat, programokat. A vál-
tozatosság, az értékteremtés mellett izgalmas is ez
a munka, mert mindig adódhatnak – adódnak is –
váratlan helyzetek, amelyekben a tudás mellett nem
árt a gyors döntési képesség sem. Gyakran előfordul
például, hogy egy „rossz helyen” felbukkant, nem
jelzett közmű miatt kell azonnal dönteni a hogyan
továbbról, de szerencsére a mérnöki tevékenység,
annak ellenére, hogy egyéni feladatmegoldásokon
alapul, csapatmunka, amely nem nélkülözheti az azo-
nos területen dolgozó kollégákkal és más szakmák
képviselőivel való együttműködést.
5
A városszerkezetet
alakítják
Utakat, járdákat, parkolókat terveznek